söndag 31 augusti 2008

Åsikter

"Låt inte solen gå ner över din ilska"
eller nåt sånt,
står det i Bibeln nånstans.

Det är sant, men det kan ofta vara bra att lägga sig, tänka efter, sova på saken och ge uttryck för upprördheten nästa dag...
I alla fall när ens reaktion blir mer eller mindre offentlig.

Gick och lade mig igår upprörd över två saker och glatt överraskad över en.

- Minus ett: Motion till kyrkomötet mot kvinnoprästmotståndare. Alla förtroendevalda måste lova att acceptera kvinnors rätt att vara präster. (Missförstå mig rätt, jag jobbade ju med Pastor Eva i Mora.)
- Minus två: Hjärt-lungfonden, med tanken att dö måste man ju ändå till slut och då är ju en hjärtattack helt okej. Forskningspengarna kan ju göra mycket bättre nytta i kampen mot HIV, Malaria eller nån annan glömd tropisk sjukdom som varken ger inkomster eller goodwill till läkemedelsbolagen.
- Plus: Mobilkomposten, Nokias initiativ för att återvinna alla ganska värdefulla komponenter som blivit liggande i byrålådan

Bestämde mig nån gång för att om jag ska klaga på något dåligt så ska jag också uppmuntra något bra, i nån tanke om att världen i alla fall inte ska bli sämre av mitt gnäll. :)

Satte mig sålunda vid datorn,
redo att klaga och uppmuntra.

Men det mesta är ju inte så svartvitt som man vill ha det.

Kvinnoprästmotståndar-motståndaren visade sig (på sin blogg i varje fall) vara klart vettig. Men skrev ändå en liten kommentar om att motionen kanske gick lite för långt. Kvinnoprästmotståndarna måste ju också få vara representerade, vad är det annars för demokrati? (Å andra sidan, jag hade ju inte protesterat om motionen gällde Sverigedemokraterna... :-S )

Hjärt-lungfonden hade jag till syvende och sist inte hjärta att klaga på. Och av deras pengar går mycket till Diabetes och barns hjärtfel...


Svårt med åsikter,
jag har svårt att veta om jag har rätt eller fel...


Det var nog det för idag.
Ha de gött allesamman!
I morgon börjar skolan.




För övrigt anser jag att Nokia bör göra sin hemsida mer lättnavigerad!

(Det var Cato d.ä. som sa det, och ja, kartagerna var fenicier från början,
för att anknyta till en tidigare diskussion.)

Inga kommentarer: