torsdag 4 september 2008

Psykanalys

Jag har problem med sociala misstag.

Ni vet, när man efter att ha träffat någon kommer på att "oj, det där blev fel", "nej, nu trodde hon jag menade så", "han känner säkert så där nu, och det är mitt fel" eller nåt sånt...

Nåt i min hjärna stör sig något fruktansvärt på sånt,
och därför gör jag, mer eller mindre medvetet, allt för att inte hamna i sådana situationer.
Jag tänker "nej, nu ska jag inte avbryta dem", "om jag gör så så tar han inte illa upp", "nu när hon sa så, så känner hon antagligen så, så då väntar jag till nästa tillfälle".

Och i och med att jag tänker så mycket, så blir det fel!
Jag blir otrevligt passiv för att jag tänker på hur jag ska vara trevlig!
Ja, jag är medveten om att andra kanske inte uppfattar mig som otrevlig - att det bara är jag som tänker så. Men jag kunde i vilket fall ha gjort det bättre, varit trevligare, varit mer naturlig, varit mer mig själv...

OCH DET ÄR DET SOM ÄR SJUKT: att jag tänker på det så mycket i efterhand!
har jag gjort bort mig? ska jag be om ursäkt? hur be om ursäkt? hur göra när vi ses nästa gång?
för mycket tänk
ond cirkel


*djupt andetag*
ja,
för övrigt så har jag börjat skolan igen.
Marknadsföring, som visade sig vara mycket mer intressant än jag trodde.
Lite problem med att skapa en vardag, en rytm som fungerar.
Var på Stadion i måndags och såg Djurgården-ÖSK med Calle. Jättekul! :)
Min bönegrupp delades i går kväll. Det tog längre tid men involverade mindre ångest än jag trodde. Nu blir det nya tag med ny grupp!
Dagens Citat på korridorsdörren igen, letar med ljus och lykta efter alster i kategorierna "aktuell samhällsanalys" och "odödliga sanningar".

ska Äta och Sova,

och försöka lära mig att se möjligheter...

Hosianna och god natt
och kram

Inga kommentarer: