tisdag 19 juli 2011

Vattenavbrott

Avbrott är det ganska ofta här i Brazzaville.

Strömavbrott, internetavbrott, eller som nu, vattenavbrott. Folk här är ganska uppgivna inför sådant. Jag förstår att man känner så när man bor i ett land med ett antal stora vattenkraftverk och världens näst största flod och det ändå inte finns el och rent vatten.

De flesta finare hus har en underjordisk tank så att man klarar
sig ett tag. Men i huset jag bor har le surpresseur, som "trycker"
upp vattnet ur reservoaren, gått sönder. Så nu är det till att köra vatten
från kontoret i gula plastdunkar. De innehåller 25 liter, och är nog lite
för tunga för att att bara bära runt hur som helst, märkte jag imorse.
Präktigt ont i ryggen!

Nu har jag varit utan vatten sedan i lördags. En av ledarna för fotbollsprojektet bor i min ände av stan. Han sa att det var ett planerat avbrott som ska vara till torsdag. Det visste inte jag och inte min hushållerska heller. Det hade meddelats via kongolesiska radion. Radion är det främsta nyhetsmediet här. Men det är lätt att missa något. Lillemor berättade att det hade utlysts en nationell helgdag en måndag en gång. Detta hade meddelats på radion på söndagskvällen. Lillemor hade lyckligtvis radion på då, så hon hade fått ringa runt till de andra på kontoret och meddela att de inte behövde komma till jobbet dagen därpå. Jag börjar förstå hur mycket kaos det måste ha varit under inbördeskriget, när det är gatustrider och medierna inte fungerar. Vilken rädsla när ingen om var trupperna befinner sig och vem som slåss mot vem!

Apropå vattenbrist: värsta svältkatastrofen på 20 år pågår nu på Afrikas horn. Vi västerlänningar har ett ansvar, det är inte vi som dör först av våra koldioxidutsläpp. De som dör först gör det i tysthet i de avlägsna hörn av världen där det ändå brukar dö folk med jämna mellanrum... Diakonia (och många andra organisationer) har startat en insamling. Micael har samlat bra länkar här.

Och om du tänker "de där pengarna jag ger, de kommer ändå inte fram". Det är du som bestämmer! Vid en sådan här katastrof finns det flera insamlingar. Läs på om de olika organisationerna och välj en med en filosofi du tror fungerar. Det är ett bättre sätt än att ge lite snabbt när medlidandet faller på och sedan bli besviken.

Nu ska prova att baka i ugnen här. Ha det fint där hemma i sommaren!

Inga kommentarer: