torsdag 22 maj 2008

Rätt man på rätt plats

Ibland kan man bli irriterad på folk som man tycker har alldeles fel jobb: busschaufförer, lärare eller kassörskor som inte hittar, inte är det minsta pedagogiska eller bara allmänt otrevliga.

Men man kan också stöta på människor som verkligen verkar vara på sin rätta plats. Jag skulle till Clas Ohlson för att reklamera min skruvdragare som drog snett. På väg ner för rulltrappan var jag försedd med argument och klagomål, beredd på lite diskussion eftersom jag hade använt skruvdragaren till att borra med och dessutom inte hade nåt kvitto kvar.
Men mannen som stod där tog bara upp skruvdragaren (efter att ha hjälpt tanten innan som letade efter en hörapparat som försvann ur sortimentet för 5 år sedan), vände på den, hittade ett annat fel och glatt småpratande på sjungande dalmål (+!) undrade han sedan om jag verkligen ville ha en sådan klent litet verktyg av dålig kvalité. Ner i katalogen, (kö bakom vid det här laget, men det märktes inte på honom) ”den där är bättre”. Tillgodoblankett, ingen fara, bara en liten kladd i kanten: ”kvitto saknas”.

Vill ni se Rätt man på Rätt plats: han heter Bo, kundtjänst, Clas Ohlson i Uppsala!

Förvånade mig själv häromdan genom att börja fila på ett rock-dreamteam. Jag satt i köket och så hade det väl gått nån 80-talsklassiker med Metallica eller nåt på radion.
Hittade resultatet nu, en liten lapp med följande laguppställning:

Lead: 1 Freddie Mercury, 2 Bruce Dickinson, (Tarja Turunen)
Choir: Bono, Bobby Kimball, Jon Bon Jovi
Lead guitar: 1 Mark Knopfler, 2 Gary Moore
Drums: Ian Paice
Bass: Steve Harris
Rhythm guitar: 1 The Edge, 2 Steve Lukather
Synth/Keyboards: 1 Jon Lord, 2 Tuomas Holopainen

men överlag så är det inte så värst hårda toner som hörs ur mina högtalare nu för tiden,
av de 22 mest spelade låtarna på datorn så är:
8 Missy Higgins,
4 Toto
Habib Koité, U2, Celine Dion och Mark Knopfler 2 var
och Bisi Kongo och Mammuth hade med varsin.
(Kan väl i och för sig bero på att jag bara har ett Missy Higgins-album, hade jag haft fler låtar så kanske jag inte hade spelat var och en av dem så ofta…[och ja, jag läser statistik! :P])

nä, nu har jag en handling, en mattskakning, en damning, lite plugg och ett muffinsbak att göra innan bönegruppen kommer.
Ha de gött!

Inga kommentarer: