måndag 4 februari 2008

Jag har fått en bönegrupp!

Det rullar på här i Uppsala, och nu rullar det på riktigt bra, på flera sätt! Nu känns det verkligen som att jag kommit in här.

Jag var på gudstjänst i förmiddags, provade Missionskyrkan inne i stan. Mysig barngudstjänst, mycket pensionärer och klar studentbrist, annars kändes det mesta bra. Det kan nog bli hemmakyrkan! Speciellt som jag träffade både Bertil Åhman (riktigt skön gubbe som varit missionär i Kongo, lika otroligt respekterad som ständigt smågalet skämtande. Hade honom som lärare några gånger på MUL) och Kimy och Åsa Konde (han kongoles, hon svenska. dom hade hand om Missionskyrkans kontor i Kinshasa när jag var nere, firade min 20e födelsedag hos dem. Vidare har dom en mycket vacker dotter som [tyvärr :-P] inte flyttade med till Sverige utan går sista high school-året i USA).

Sen så var jag ikväll på upptaktsmöte med Oikos, ett nätverk av bönegrupper som håller till hos en EFK-församling: Korskyrkan. Kändes jättebra, härligt folk, kände nån från Diakonias aktivistgrupp (som jag btw också gått med i), nån från SMU-riks och några hemifrån Ansgar och innan jag gick därifrån hade man hunnit prata med några helt nya ansikten också. Ska ha första träffen i min bönegrupp på torsdag! Känns så gött! Det är den slags gemenskap som jag saknade hela året i Mora: en tight grupp att dela det mesta med och söka Gud tillsammans med! I Mora var det hela tiden en liten prestationsfixering och ett ansvar eftersom jag var ledare och det var mitt jobb. Bönegruppen blir på nåt sätt gymnasiegänget och kyrkkompisarna i ett, jag kommer inte behöva kompromissa emellan som under IB. (Oj, vilka höga förväntningar jag har! men det går nog bra…:-) )

Det känns rätt.

Tack Gud!

Good night and good luck (nån som såg den filmen?)
kram/sam

PS 1 Flyttkarusellen fortsätter, from imorrn är det jag och tre afrikaner som bor här i korridoren

PS 2 En kille i bönegruppen, Jonatan, visade sig ha gått Sam-intl på Folkunga med dig Maria

PS 3 har jag inte spelat på :-P

Inga kommentarer: