måndag 1 oktober 2007

Jag ar i Kongo

Hejsan!
En liten halsning fran Afrika, skrivet pa franskt tangentbord (det gar sakta att skriva!). Nu ar jag i Pointe-Noire pa Kongo-Brazzavilles atlantkust tillsammans med mina klasskompisar fran MUL.
Det ar *hittar inget ord* obeskrivligt att vara i Kongo igen... Kande det redan nar vi bytte plan i Brazza, jag gick ut genom kabindorren och poff! vaggen av fukt i luften, lukterna, surret av franska och kikongo, folk overallt. Jag ar tillbaka i Kongo - och jag tycker om det!

Forst, det kommer att finnas en blog for resan nanstans pa missionskyrkan.se (om det funkar att fora over fran laptopen till nan internetdator har nere), jag skrev i forrgar, da vi var ute vid ett jordbruksprojekt. Annars har vi varit pa ett barnhem, ett sjukhus och pa gudstjanst ute i kvarterskyrkor. Pa vagen hit till Kongo stannade vi ett dygn i Etiopien, en svenska som jobbar dar for SvK/EFS visade oss runt i Addis Abeba. Haftigt att vara i en storstad pa 2300m hojd! En oforglomlig kvall med spontangudstanst i kyrka av pressenning och plat och sen middag med etiopisk musik och dans.

Idag ska vi aka ut i byar runt Pointe-Noire (som ar lite kolonialstad, 800 tusen inv bla fransman och italienare som jobbar for oljebolagen som har plattformar som syns fran stranden. Varken oljan eller pengarna nar kusten, oljefartygen fylls pa till havs och ynka 17% av oljepengarna gar till Brazzaville och presidenten) sorry blev lite carried away dar, orattvisorna ar sa konkreta har, man skams over att vara vit! Vi ska iaf ut och bo i kongolesiska familjer pa landsbygden nagra dar, spannande!

Nu ar tiden har snart slut!
Ha de sa bra hemma i Sverige et ailleurs!
kram fran kongo
/samuel

Inga kommentarer: